DOEN waar je GOED in bent. UITBESTEDEN wat ENERGIE vreet.
“Is marketing jouw Ikigai? Ikigai is een Japans concept dat verwijst naar het kruispunt van passie, missie, roeping en beroep. Het is iets dat al een tijdje geleden op mijn pad kwam, maar waar ik me recentelijk weer meer in ben gaan verdiepen.
De volgende punten doorlezen en voor jezelf beantwoorden helpt om te bepalen of marketing jouw Ikigai is:
Passie: Heb je een oprechte passie voor marketing? Ben je enthousiast over het begrijpen van consumentengedrag, het creëren van overtuigende boodschappen en het promoten van producten of diensten? Als marketing voor jou diepgaand interessant en plezierig is, is het jouw passie.
Missie: Sluit marketing aan bij jouw gevoel van doel of missie in het leven? Overweeg of je werk in/met marketing je in staat stelt bij te dragen aan doelen of doelstellingen die voor jou betekenisvol zijn. Bijvoorbeeld, als je gepassioneerd bent over duurzaamheid, kan het vermarkten van duurzame producten of praktijken overeenkomen met je missie.
Roeping: Is marketing iets waar je natuurlijk vaardig in bent of ben je bereid tijd en moeite te investeren om vaardig te worden? Je roeping is vaak gekoppeld aan je capaciteiten en de activiteiten waarin je goed bent. Als je aanleg hebt voor marketing of bereid bent de nodige vaardigheden te ontwikkelen, komt dit overeen met je Ikigai.
Beroep: Biedt marketing de financiële stabiliteit en middelen die je nodig hebt om een vervullend leven te leiden? Je beroep moet je levensonderhoud ondersteunen en je in staat stellen je passies en missie na te streven. Als marketing je in staat stelt financiële stabiliteit te bereiken terwijl je je Ikigai nastreeft, is het een geschikt(e) beroep/taak voor je.
Of marketing uiteindelijk echt jouw Ikigai is is een zeer persoonlijke en subjectieve kwestie. Het hangt af van je individuele waarden, interesses en omstandigheden. En ook zijn er zoveel onderdelen die onder de noemer marketing vallen. Sommige mensen vinden diepe voldoening en vervulling in marketing, terwijl anderen dat misschien niet doen. Het is belangrijk om te reflecteren op je eigen gevoelens en doelen om te bepalen of marketing overeenkomt met jouw Ikigai.
Wanneer je namelijk niet werkt vanuit je Ikigai lek je spaarzame energie. In dat geval raad ik je aan om (onderdelen van) je marketing uit te besteden of er hulp bij te vragen. Ik kan je helpen om te bekijken wat voor jou passend is.