In de wirwar van ideeën en vragen van klanten is het soms lastig je eigen marketingstrategie te verwoorden. Waardoor je voor je gevoel van hak-op-de-tak gaat. En je merkt dat je een basis nodig hebt.
Wat ik zie is dat ondernemers de basis van hun bedrijf wel kunnen beschrijven. De missie, visie en strategie staan in het bedrijfsplan en de marktanalyse en doelgroep is bekend. Ook weten ondernemers wel wat hun concurrenten doen.
En dan springen de meesten meteen in actie-stand. We weten nu toch wat we willen? We gaan de competitie verslaan, toch?
Met deze route is het heel logisch dat het gaat aanvoelen als een wirwar. Want er ontbreekt nog een onderdeel; succesfactoren bepalen, resultaatdoelen stellen en deze monitoren.
Wanneer je dit vooraf helder hebt bepaald is het ook eenvoudiger om de acties zo concreet te maken dat ze bijdragen aan jouw doel. En is de kans groter dat de resultaten ook positiever zijn.
Ik help MKB-ondernemers om hun marketingstrategie helder op papier te krijgen.