Sttt, niet verder vertellen! Ik heb het geheim ontdekt waarmee je meer volgers en engagement op Instagram krijgt.

Ook ik laat me regelmatig verrassen door tips van een expert. Zo volgde ik laatst een masterclass over hashtags op Instagram. Waarbij ik echt fantastisch goeie tips kreeg. Door slim gebruik te maken van hashtags kun je je bereik en zichtbaarheid een enorme boost geven.

Gebruik jij hashtags?
Gebruik je die op Instagram of ook op andere kanalen?
En wat is het effect hiervan?

De masterclass was echt heel leerzaam en waardevol. Ik gun mijn volgers en klanten ook om van deze kennis gebruik te maken en daarom deel ik deze ‘geheimpjes’ hier met je.

Ik wist dat hashtags plaatsen effect had (gemiddeld 12 plaatste ik er). Toch had ik geen idee hoe hier nou optimaal gebruik van te maken. Wist je dat je je bereik kunt vergroten door specifieke hashtags te gebruiken?
Wat je dus NIET moet doen: meer en veel algemene hashtags gebruiken!
… deed ik dus juist wel… Maak jij die fout ook?

Ik dacht dat je met meer algemene hashtags je een groter publiek bereikte. Nee! Zie het als een galerij waarin jouw schilderij (post) hangt.
In een grote galerij gaat jouw schilderij eerder op in de massa. In een kleine galerij heb je eerder kans om op te vallen en vooraan te komen, waardoor meer mensen met juist de specifieke interesse in wat jij post jouw schilderij zien hangen. En een grotere kans dat ze dit ook liken, delen en het liefst nog … erop reageren!

Het algoritme van Instagram rankt reacties het hoogst, waardoor jouw post weer meer bovenaan komt te staan. Om dit te beïnvloeden zijn er zelfs mensen die met elkaar ‘commentaar-groepjes’ (zo noem ik het maar even voor het gemak) hebben. Ik postte hierover laatst ook al een Reels, waarop ik best wat reacties kreeg. Met deze vorm van ‘spelen met het algoritme’ help je elkaar vooruit. En vind ik positiever dan de ‘kettingbrief-achtige’ DM’s om maar meer volgers te krijgen.

Maar goed, ik dwaal af. Slim omgaan met je hashtags en het vermelden hiervan (bij voorkeur in je comments, want dan heb je er in ieder geval al 1) is dus echt aan te raden. Hiervoor begin je met een hashtag-onderzoek.

 

Hoe doe je hashtag-onderzoek?

  • Zoek bij de zoekfunctie naar hashtags die aansluiten bij jouw bedrijf, product en onderwerpen waar je vaak over post.
  • Bekijk het aantal keren dat deze hashtag gebruikt wordt.
  • Verzamel alternatieven voor de hashtag.
  • Kies voor een hashtag tot ongeveer 50.000 (heb je meer dan 1000 volgers, dan is het slim om grotere aantallen te gebruiken).
  • Maak een lijstje van ongeveer 15 hashtags die jij regelmatig kan gaan gebruiken.
  • Zet er ongeveer 12 bij elk bericht dat je post. Gebruik je een planningstool (Hootsuite, Later) dan kun je ze onderaan je bericht zetten. Anders zet je ze in de comments.

Succes met jouw beste hashtags verzamelen!

Ik ben heel benieuwd hoe het voor jou werkt. Dus laat het me vooral weten. Kom je er zelf niet helemaal uit? Ik help je graag! Stuur me gerust een mail of DM.

Â