In 3 stappen naar een professionele marketingaanpak.

In de wirwar van ideeën en vragen van klanten is het soms lastig je eigen marketingstrategie te verwoorden. Waardoor je het gevoel krijgt dat je van hak-op-de-tak gaat. En je merkt dat je een basis nodig hebt.

Wat ik zie is dat ondernemers de basis van hun bedrijf wel kunnen beschrijven. De missie, visie en strategie staan in het bedrijfsplan en de marktanalyse en doelgroep is bekend. Ook weten ondernemers wel wat hun concurrenten doen.

En dan springen de meesten meteen in actie-stand. We weten nu toch wat we willen? We gaan de competitie verslaan, toch?

Met deze route is het heel logisch dat het gaat aanvoelen als een wirwar. Want er ontbreken nog wat onderdelen; je brand bepalen, focus in marketing aanbrengen, platform(s) kiezen, contentstrategie uitwerken, succesfactoren bepalen, resultaatdoelen stellen en monitoren.

  1. Marketingstrategie bepalen. Je markt (niche) en doelgroep bepalen. Hieraan ‘hangt’ de keuze van je huisstijl.

  2. Contentstrategie uitwerken. Bedenk waar, wat, hoe vaak en met welk doel je ‘aan marketing wil doen’.

  3. Contentmanagement uitvoeren. Nu ga je het doen, actie! Continuïteit en consistentie zorgt voor vertrouwen en opbouwen aan je merk. Volhouden dus.

Wanneer je dit vooraf helder hebt bepaald is het ook eenvoudiger om de acties zo concreet te maken dat ze bijdragen aan jouw doel. En zul je positieve resultaten gaan merken. Marketing is vooral een lange adem hebben. Accepteren dat in jouw marketingmix veel onderdelen zitten die niet tot directe conversie leiden.

Comments are closed.