In het sprookje stelt Sneeuwwitje de iconische vraag: “Spiegeltje, spiegeltje aan de wand. Wie is het mooiste van het land?”. In de zakenwereld, vergelijkbaar met dit sprookje, is de vraag naar concurrentievermogen ook constant aanwezig: “Hoe presteren mijn concurrenten? Doe ik het wel goed genoeg?”. Deze vergelijkingen kunnen snel leiden tot twijfel en onzekerheid, wat nadelig is voor de groei van je bedrijf. Ontdek hoe je in je kracht blijft staan te midden van deze concurrentiedruk.
Essentieel is het luisteren naar je doelgroep, je klanten. Hun feedback is een waardevolle leidraad om te begrijpen wat er echt toe doet. Tegelijkertijd is het cruciaal om ideeën van concurrenten niet te negeren, en eerder als inspiratie te zien. Stop deze ideeën in je rugzak, en blijf dicht bij je eigen gevoel en visie.
Ondernemen heeft een emotionele kant, en het is cruciaal om die emoties te omarmen. Begrijp wat jouw bedrijf uniek maakt en waar jouw passie ligt. Echter, naast emotie is er ook een behoefte aan feitelijke informatie. Het is noodzakelijk om te weten wat je concurrenten doen om je eigen marktpositie te bepalen. Neem deze informatie en zet het af tegen je eigen marktaandeel.
Een voorbeeld is de vergelijking tussen bakkers die brood verkopen. Op dezelfde markt kunnen meerdere bakkers succesvol naast elkaar bestaan. Het draait allemaal om het begrijpen van jouw unique selling points, het luisteren naar de behoeften van je klanten en het omarmen van de feiten over je concurrenten.
Het is verleidelijk om jezelf te verliezen in de schijnwerpers van anderen, onthoud dat elke onderneming uniek is. Door een gezonde balans te vinden tussen zelfvertrouwen en realisme, kun je de kracht van je eigen onderneming ontdekken en koesteren. Laat de spiegel niet alleen reflecteren wat anderen doen, maar ook de schittering van je eigen unieke reis in ondernemen.
Heb je nog geen concurrentie-analyse gemaakt? En weet je niet waar je kan beginnen? Met SMART-googlen kom je een eind. Een kop koffie drinken met mij is ook een goede optie.